mandag 31. mai 2010

Galicia

Tidlig tidlig veldig tidlig mandags morgen stod Cathrine klar på Barajas flyplass i Madrid for å reise til Santiago de Compostela. Helt alene i denne store verden, hehe. Hadde ikke rukket å spise frokost i det jeg stod opp kl.5 om morgenen, så stod å trippet i (den litt for lange) matkøen (full av trege italienere etter CL finalen) for å rekke flyet. Da jeg endelig hadde fått maten og løp bort til gaten var det fortsatt en time til flyet gikk. Flott, jeg dreit meg på tia.

Vel fremme i nordlige Spania fant jeg bussen inn til Santiago de Compostela, hoppet av ved tog-stasjonen hvor jeg møtte Ine og vi tuslet innover mot sentrum av Santiago og katedralen, endestasjon for de fleste peregrinos som vandrer gjennom Spania. Hvor blant annet min bestfar var sist vår da han gjennomførte el Camino de Santiago.

Katedralen i Santiago de Compostela

Vi kikket på katedralen, gikk litt rundt i sidegatene og satte oss til slutt ned for å spise maten denne regionen er så kjent for; nemlig sjømat. Etter et sånn ca 2 timers måltid tok vi turen inn i katedralen hvor det foregikk messe. Jeg ble nesten litt skremt jeg, vet ikke helt hvorfor, men det er jo så. Ellers reiste vi til Vigo og så videre til Gondomar hvor Ine bor. Der møtte jeg familien hennes og vi gikk en liten tur før vi sovnet relativ tidlig til å være oss.

Et herremåltid for oss som liker sjømat!

Tirsdagen tok vi turen til Vigo en by i nærheten. Galicia er igrunnen som hjemme i Norge. Veiene er like svingete som hjemme i Norge og jeg som hadde glemt alt om å bli buss-syk fikk meg en fin opplevelse.. Vi shoppa og bare koste oss der hele dagen. På kvelden var vi med Ines "bror" og noen venner av hans på en bar. Vi satt noen timer i gata bare å tulla før vi i 3 tia satte på en film.

Kaffepause i Vigo

Onsdagen møtte vi ei venninne av Ine, Miriam. Vi tok en kaffe med henne før vi tok turen til Baiona. En liten havneby. Der møtte vi flere folk og tuslet rundt med hver vår is langs kysten. Aååh, kyst! Vi "spilte" poker og spanske kortspill som jeg ca ikke forstår noen ting av. Kan man ikke bare bruke vanlige kort eller? Da vi skulle hjem måtte vi løpe som noen gale for å rekke siste buss hjem. Vi snakker kl21.00. Noe så teit liksom, men ja, jeg skal nok komme inn i det igjen når jeg kommer tilbake til Sørlandsruta i lille Mandal. Jeg gleder meg ikke til mitt kultursjokk i forhold til kollektivtrafikken vi har.

Ine, meg, Miriam og Hernando(?). Legg merke til havet! hehe.

Vi var ute med bror til Ine igjen og hans venner. Her er vist barene døgnåpne hele uka og vi gikk hjem i 4 tiden. Jeg satte hele tiden å koste med en stakkars løshund som bor der. Stakkaren har det villeste overbittet jeg noen gang er sett og er bare søt. Etterhvert ble det litt mye mas fra andre bar gjester og jeg ble plutselig veeeldig interessert i å spille poker med bror til Ine for å slippe unna innpåslitne folk. Og det med god grunn, jeg som vant på all in hele 2(!) ganger. Stolt.

Torsdagen sov jeg lenge imens Ine gikk på skolen for å hente karakterene sine. Da jeg uhm stod opp spiste vi middag før jeg måtte ta farvel med familien hennes i Spania. Vi tok bussen til Vigo hvor vi shoppet litt før jeg satte meg må toget til Santiago. Vel fremme i Santiago var det om å gjøre å finne flybussen. Wish me luck! Jeg gikk opp gata der jeg kom med bussen, men det var ingen buss som gikk til flyplassen. Men kun et ord i hodet mitt "t a x i" gamblet jeg på ei gate og der stod det jammen med "flybuss". Her snakker man geni i underbevisstheten altså. Flyet mitt var nesten 2 timer forsinket til Madrid så jeg rakk ikke metroen hjem. Helt ok egentlig ettersom jeg var ekstremt trøtt, men når da taxisjåføren skal ha 30(!) euro for å kjøre meg hjem er det noe som ikke stemmer.

Å være i Galicia var nesten som å være hjemme i Norge igjen. Skal innrømme at hjemlengselen slo meg litt i det jeg merket hvordan jeg savnet både små og store ting fra livet mitt hjemme i Norge. Var kjempekoselig å være sammen med Ine, kjente henne jo faktisk bare fra de 2-3 dagene vi var sammen i Barcelona i desember, men det føles som om at vi har kjent hverandre flere år!

0 kommentarer: